Ariel – Israelista suomeksi

Israelin politiikka, puolustus ja yhteiskunta – faktoja, taustoja ja analyyseja suomeksi. ISSN 2342-8449

Gazan satama sittenkin El-Arishiin?

Gaza island model as presented on June 20, 2016. (photo credit:COURTESY/THE ISRAEL PROJECT)

Gaza island model as presented on June 20, 2016. (photo credit:COURTESY/THE ISRAEL PROJECT)

Yhdysvaltain johtaviin satama-asiantuntijoihin lukeutuva FT, tutkijaprofessori emeritus jne, Asaf Ashar otti elokuun alkupäivinä minuun yhteyttä aiemmin pääblogissani julkaistun Gazan satamaa koskevan kirjoitukseni – Gaza Seaport – A Threat or Change – johdosta.

Tri Ashar kritisoi voimakkaasti em kirjoituksessa esittelemääni Israelin liikenneministeri Yisrael Katz’n suunnitelmaa rakentaa Gazan rannikolta kolmen kilometrin päähän sataman ja lentokentän käsittävä tekosaari. Asharin mukaan Katz’n suunnitelma on paitsi huikean kallis myös epäkäytännöllinen ja toimimaton. Nämä näkemyksenä tri Ashar on myös tuonut julki laajassa haastattelussaan The Jerusalem Post lehdelle.

 

Kritiikin ohella tri Ashar on luonnostellut hankkeelle myös vaihtoehtoisen suunnitelman jonka muutama päivä sitten ajatuspajassa viimeistellyn version – Palestinian International Port in El Arish – Concept Paper – hän lähetti käytettäväksi blogipäivityksissäni.  [Fig 2 ja 3 lainattu mainitusta suunnitelmasta].

GazaElArish

Nk Ashar Plan’in ydinajatus on sijoittaa Gazan kansainvälinen satama tekosaaren sijaan pohjois-Siinaille laajentamalla egyptiläistä El-Arish’n satamaa. Tällaisia satamajärjestelyjä on naapurimaiden kesken tehty ennenkin esimerkkeinä mm Tanzania/Zambia; Peru/Bolivia; ja Uruguay/ Paraguay. Esitetty satamalaajennus maksaisi noin $300 – 500 miljoonaa rakennusajan ollessa 2 – 3 vuotta kun Gazan tekosaari/satamavaihtoehto maksaisi $5 – 12 miljardia rakennusajan ollessa 5-8 vuotta.

El Arish omaa hyvin maa-aluetta Palestiinalaisperustaiselle teollisuusvyöhykkeelle, lisäksi se on edullisesti tarvittaessa liitettävissä Israelin rautateiden kautta Länsirannalle.

GazaPort

Gazan satama on osa palapeliä josta kootaan osaratkaisua Israel-Palestiina konfliktiin.  Osaratkaisun ydin on pitkäaikainen aselepo Hamasin johtaman Gazan ja Israelin välillä jota sopimusta aktiivisesti on edistänyt myös Egyptin presidentti al-Sisi ( tarkemmin kirjoituksessa Hamas and Israel on Verge of the Deal ). Mainittakoon, että satama oli merkittävä asiakohta parhaillaan tapahtuvassa Turkin ja Israelin suhteiden lämmittämisessä.

Yksi egyptiläisten tarjoama houkutin on ollut tarjota Hamasille 1000 neliökilometriä Gazaan rajoittuvaa Siinaita Egyptiltä jolloin Gazan alue moninkertaistuisi mahdollistaen myös palestiinalaispakolaisten asuttamisen tälle laajentuneelle alueelle.  Tästä optiosta tarkemmin artikkelissa  Sinai Option again.

Mielestäni Palestiinan kansainvälisen sataman perustaminen El-Arish’iin on jo sellaisenaan Gazan tekosaarta realistisempi, taloudellisempi ja toteuttamiskelpoisempi ajatus varsinkin jos hanke asetetaan laajempaan ”Siinai Optioksi” kutsuttuun yhteyteen.

Sinai option, Ari Rusila


[Kirjoitus julkaistu ensinnä Ariel –sivustolla ]

Mainokset

2 comments on “Gazan satama sittenkin El-Arishiin?

  1. Päivitysilmoitus: MMM Israel 2016: Ariel -vuosikerta | Ariel

  2. Päivitysilmoitus: MMM Israel 2016: Ariel -vuosikerta | Ari Rusilan Konfliktit

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Information

This entry was posted on 09/08/2016 by in Elinkeinot, Talous ja yhteiskunta and tagged .

RSS The Jerusalem Center for Public Affairs

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

RSS Puolustus/IDF

  • On tapahtunut virhe; syötteen palvelin ei luultavasti vastaa. Yritä myöhemmin uudestaan.

Watch daily interviews covering the best of Israeli technology, culture and innovation

Click here to Watch

About Author

OmakuvaidfroundAri Rusila is a blogger and former development project management expert from Finland with a special interest in the Balkan region. His other interests include geopolitics, conflicts and The Great Middle East.

Ariel webpage [ ISSN 2342-8449 ] gives in Finnish language background information about Israeli politics, defence and society excluding religious themes.

Author's main blog is Conflicts By Ari Rusila [aka ex-BalkanBlog] - ISSN 2342-6675 - covers issues of conflicts and regionally the Balkans (esp. Serbia), the Black Sea region and MENA (the greater Middle East and North Africa and esp. Israel) regions as well EurAsia.

Member of

* Anna Lindh Foundation NW
* G.N.S. Press Association & European News Agency
* International Press Card
* EzineArticles Expert Author
* Authors.com
* Peace & Collaborative Development NW
* Take-A-Pen
* Suomi-Israel ry/Jyväskylä
International Solidarity Work (member of board)
* Left Alliance/FIN
* European Left/Agriculture WG

ISSN 2342-8449 / © / CC

logotC
%d bloggers like this: