Israelin politiikka, puolustus ja yhteiskunta – faktoja, taustoja ja analyyseja suomeksi. ISSN 2342-8449
Kiinalaishanke “Belt and Road Initiative” (BRI) vahvistaa Lähi-idän asemaa kriittisenä idän ja lännen välisen kauppareitin solmukohtana. Yksi osa tätä kokonaisuutta on Eilatin ja Ashdodin satamat yhdistävä nk. Red-Med raideprojekti. Alustavasti hyväksytty hanke odottaa nyt lopullista rahoituspäätöstä.
Taatakseen luotettavan reitin kiinalaisille kaupallisille kuljetuksille Punaiselta mereltä Välimerelle Peking on investoimassa alueelliseen merikuljetus ja rautatieinfrastruktuuriin Kiinan yhdistämiseksi Eurooppaan Lähi-idän kautta. “Belt and Road Initiative” (BRI) -hankkeen tavoitteena on luoda vientireitti täydentämään Suezin kanaalia, johon Kiina toistaiseksi on yksinomaan tukeutunut kuljetuksiinsa Eurooppaan.
350 km pitkä Red-Med raidehanke sisältää 63 siltaa – yhteispituudeltaan 4.5 km – ja viisi tunnelia – yhteispituudeltaan 9.5 km. 250-300 km:n tuntinopeudella kulkevien junien tarkoitus on kuljettaa sekä matkustajia että lastia. Hankkeen kustannusarvio on NIS 25-50 miljardia eli noin 6.5-13 miljardia US$. Kuljetusten on tarkoitus alkaa viisi vuotta rakentamisen jälkeen.
Paitsi Kiinan vientitarpeita Red-Med raidehanke satamakunnostuksineen voi palvella myös Israelin maakaasusektoria. Ashdodin ja Eilatin välisen maakaasuputken valmistuttua itäisen Välimeren kentiltä pumpattava kaasu voitaisiin silloin kuljettaa Punaisen meren kautta Aasian markkinoille.
Red-Med raidehanke omaa geostrategisen ja geotaloudellisen merkittävyyden. Suezin kanaalia täydentävänä turvallisena reittinä hanke osaltaan voi lisätä Euroopan ja Kaukoidän teollisuuskeskusten välisiä kuljetuksia hyödyntäen samalla sekä Egyptiä että Israelia ja näin vakauttaen Lähi-itää.
Raidehankkeen heikkoutena on Eilatin sataman vaatimat mittavat investoinnit. Tällä hetkellä Eilat voi käsitellä 8.000 TEU (twenty-foot equivalent units) vetoisia rahtialuksia mutta tarve nykyisin on yli 12.000 TEU:n rahtialuksille. Tästä tarpeesta johtuen Israelin hallituksen tulisi investoida miljardeja dollareita Eilatin satamainfrastruktuuriin ilman varmuutta taloudellisesta hyödystä. Näiden kustannusten alentamiseksi suunnitelmissa on ulottaa Red-Med raidehanke myös Eilatin naapuriin eli Jordanian Aqaban satamaan joka jo nykyisin on Eilatia paremmin varusteltu.
Lähde: The Begin-Sadat Center for Strategic Studies ja PDF , BRI:stä yleisesti lisää Xinghuanetin artikkelissa.
Kirjoitus ensinnä ilmestynyt Ariel -verkkojulkaisussa
Päivitysilmoitus: MMM Israel 2016: Ariel -vuosikerta | Ariel
Päivitysilmoitus: Shark World – Eilatin uusin houkutin | Ariel
Päivitysilmoitus: MMM Israel 2016: Ariel -vuosikerta | Ari Rusilan Konfliktit
Päivitysilmoitus: Iron Dome torjui raketti-iskun Siinailta Eilatiin | Ariel