Ariel – Israelista suomeksi

Israelin politiikka, puolustus ja yhteiskunta – faktoja, taustoja ja analyyseja suomeksi. ISSN 2342-8449

Red-Med raidehanke harkinnassa

Kiinalaishanke “Belt and Road Initiative” (BRI) vahvistaa Lähi-idän asemaa kriittisenä idän ja lännen välisen kauppareitin solmukohtana. Yksi osa tätä kokonaisuutta on Eilatin ja Ashdodin satamat yhdistävä nk. Red-Med raideprojekti. Alustavasti hyväksytty hanke odottaa nyt lopullista rahoituspäätöstä.

Taatakseen luotettavan reitin kiinalaisille kaupallisille kuljetuksille Punaiselta mereltä Välimerelle Peking on investoimassa alueelliseen merikuljetus ja rautatieinfrastruktuuriin Kiinan yhdistämiseksi Eurooppaan Lähi-idän kautta. “Belt and Road Initiative” (BRI) -hankkeen tavoitteena on luoda vientireitti täydentämään Suezin kanaalia, johon Kiina toistaiseksi on yksinomaan tukeutunut kuljetuksiinsa Eurooppaan.

new AI350 km pitkä Red-Med raidehanke sisältää 63 siltaa – yhteispituudeltaan 4.5 km – ja viisi tunnelia – yhteispituudeltaan 9.5 km. 250-300 km:n tuntinopeudella kulkevien junien tarkoitus on kuljettaa sekä matkustajia että lastia. Hankkeen kustannusarvio on NIS 25-50 miljardia eli noin 6.5-13 miljardia US$. Kuljetusten on tarkoitus alkaa viisi vuotta rakentamisen jälkeen.

Paitsi Kiinan vientitarpeita Red-Med raidehanke satamakunnostuksineen voi palvella myös Israelin maakaasusektoria. Ashdodin ja Eilatin välisen maakaasuputken valmistuttua itäisen Välimeren kentiltä pumpattava kaasu voitaisiin silloin kuljettaa Punaisen meren kautta Aasian markkinoille.

new-silk-road-map

Red-Med raidehanke omaa geostrategisen ja geotaloudellisen merkittävyyden. Suezin kanaalia täydentävänä turvallisena reittinä hanke osaltaan voi lisätä Euroopan ja Kaukoidän teollisuuskeskusten välisiä kuljetuksia hyödyntäen samalla sekä Egyptiä että Israelia ja näin vakauttaen Lähi-itää.

Raidehankkeen heikkoutena on Eilatin sataman vaatimat mittavat investoinnit. Tällä hetkellä Eilat voi käsitellä 8.000 TEU (twenty-foot equivalent units) vetoisia rahtialuksia mutta tarve nykyisin on yli 12.000 TEU:n rahtialuksille. Tästä tarpeesta johtuen Israelin hallituksen tulisi investoida miljardeja dollareita Eilatin satamainfrastruktuuriin ilman varmuutta taloudellisesta hyödystä. Näiden kustannusten alentamiseksi suunnitelmissa on ulottaa Red-Med raidehanke myös Eilatin naapuriin eli Jordanian Aqaban satamaan joka jo nykyisin on Eilatia paremmin varusteltu.

Lähde: The Begin-Sadat Center for Strategic Studies ja PDF , BRI:stä yleisesti lisää Xinghuanetin artikkelissa.

Belt and Road Initiative


Kirjoitus ensinnä ilmestynyt Ariel -verkkojulkaisussa

4 comments on “Red-Med raidehanke harkinnassa

  1. Päivitysilmoitus: MMM Israel 2016: Ariel -vuosikerta | Ariel

  2. Päivitysilmoitus: Shark World – Eilatin uusin houkutin | Ariel

  3. Päivitysilmoitus: MMM Israel 2016: Ariel -vuosikerta | Ari Rusilan Konfliktit

  4. Päivitysilmoitus: Iron Dome torjui raketti-iskun Siinailta Eilatiin | Ariel

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Tietoja

This entry was posted on 29/12/2016 by in Elinkeinot, Talous ja yhteiskunta and tagged , .

Follow me on Twitter

Kirjoita sähköpostiosoitteesi seurataksesi tätä sivustoa ja saadaksesi sähköposti-ilmoituksen sen tapahtumista.

Liity 387 tilaajien joukkoon

SEO-Tools von Seitwert | Analyse- & Monitoring Tool

Arkisto

About Author

OmakuvaidfroundAriel Rusila is a blogger and former development project management expert from Finland with a special interest in the Balkan region. His other interests include geopolitics, conflicts and The Great Middle East.

Ariel webpage [ ISSN 2342-8449 ] gives in Finnish language background information about Israeli politics, defence and society excluding religious themes.

Author's main blog is Conflicts By Ari Rusila [aka ex-BalkanBlog] - ISSN 2342-6675 - covers issues of conflicts and regionally the Balkans (esp. Serbia), the Black Sea region and MENA (the greater Middle East and North Africa and esp. Israel) regions as well EurAsia.

Member of

* Anna Lindh Foundation NW
* G.N.S. Press Association & European News Agency
* International Press Card
* EzineArticles Expert Author
* Authors.com
* Peace & Collaborative Development NW
* Take-A-Pen
* Suomi-Israel ry/Jyväskylä
International Solidarity Work (member of board)
* Left Alliance/FIN
* European Left/Agriculture WG

ISSN 2342-8449 / © / CC

Donations via PayPal

Flag Counter

%d bloggaajaa tykkää tästä: