Ariel – Israelista suomeksi

Israelin politiikka, puolustus ja yhteiskunta – faktoja, taustoja ja analyyseja suomeksi. ISSN 2342-8449

Israelin ympäristökatastrofi

Helmikuun puolivälissä 2021 Israelia kohtasi yksi maan historia vakavimmista ympäristökatastrofeista.  Tällöin yli tuhat tonnia öljyä saavutti Välimeren rannat sen jälkeen, kun öljytankkeri vuodatti öljyä noin 50 km:n etäisyydelle rannikosta. 

Yli 90% Israelin 190 km: n ​​Välimeren rannikosta saastui, samoin osa Libanonin rannikosta. Öljyn puhdistus hiekkarannoilta kestänee kuukausia tai jopa vuosia.  Puhdistustöiden ohella on koko ajan etsitty syypäätä tähän ympäristökatastrofiin ja spekuloitu siitä onko kyseessä tahallinen tai tahaton päästö tai jopa ympäristöterrorismi.

Syyllisten etsintä jatkuu

Ympäristönsuojeluministeri Gila Gamliel ja ministeriön pääjohtaja Rani Amir kertoivat tiedotustilaisuudessa maaliskuun alussa 2021, että epäiltynä oli alunperin yhdeksän alusta, jotka olisivat olleet noin 50 kilometrin päässä Israelin rannikosta 11. helmikuuta 2021. Gamlielin ja Amirin mukaan oli vahvoja aihetodisteita siitä, että öljykatastrofin aiheutti Panaman lipun alla purjehtinut Emerald -niminen aiemmin Libyan nyt syyrialaisperheen omistama alus.  Twiitissään ministeri Gamliel syytti Irania ympäristöterrorismista.

Emerald oli lastattu Iranin raakaöljyllä Persianlahdella ja purjehti Välimeren itäpuolelle Egyptin Suezin kanavan kautta. Persianlahdella ja Punaisella merellä Emerald purjehti ilman radiokontaktia (AIS), Suezilla automaattiset radioseurantalaitteet olivat päällä ja Israelin talousvesillä se sammutti ne jälleen.  Epäilty saastutus tapahtui noin 70 km: n (40 mailin) ​​etäisyydellä Israelin rannikosta 1. – 2. helmikuuta 2021.  Jatkettuaan matkaa kohti Syyriaa Emerald siirsi lähellä Latakiaa lastinsa pienemmille aluksille välttääkseen Syyrialle määrättyjä pakotteita.  Ympäristöministeriön mukaan sillä oli myös satelliittikuvia, jotka osoittivat, että Emerald tapasi iranilaisen säiliöaluksen, Lotusin, avomerellä Syyrian edustalla 14. helmikuuta ja siirsi siihen öljyä.  Myöhemmin se palasi Iraniin.  Iran ei ole kommentoinut väitettä.

Israelin sotilas- ja tiedusteluvirastot eivät jaa ministeri Gamlielin ympäristöterrorismiväitteitä.  Meriturvallisuusasiantuntijat eivät pidä terroria todennäköisenä senkään takia, että ko tankkeri kykeni kuljettamaan 112,000 tonnia öljyä mutta vain prosentti siitä pääsi mereen.  Edelleen 50-70 kilometrin etäisyydellä rannasta olisi hyvin vaikeaa arvioida mihin öljy varsinkin myrskyisessä säässä kulkeutuisi, sehän olisi Israelin rantahietikoiden sijaan voinut kulkeutua muuallekin.

Myöhemmin Gamlier muutti lausuntoaan ja totesi ettei öljyvuoto välttämättä ollut tahallinen.

On myös spekuloitu sitä, että Israel on saattanut aiheuttaa tahattomasti vuoton, koska Wall Street Journalin artikkelin mukaan Israel on iskenyt vähintään 12 iranilaista öljyä ja/tai aseita pakotteiden alaiseen Syyriaan kuljettaneeseen alukseen.  (taustaa mm   Iranilaistankkerien mystiset vauriot  ).  Puolustusministeri Benny Gantz on todennut haastattelussa Amos Yadlinille, entiselle IDF: n sotilastiedustelupäällikölle ja nykyiselle Tel Avivin yliopiston kansallisen turvallisuuden tutkimuslaitoksen (INSS) johtajalle, ettei Israel  ole vastuussa öljyvuodosta. Yadlin vahvisti tämän instituutin omien tutkimusten pohjalta eli Israelilla ei ollut mitään tekemistä tapahtuman kanssa.

…samoin puhdistustyöt

Kun niin öljypäästön syyt tai sen aiheuttajat ovat toistaiseksi hämärän peitossa niin arkirealismia on itse ympäristökatastrofi ja sen hoitaminen.  Viranomaisten ja tuhansien sotilaiden ohella yli 15000 vapaaehtoista osallistuu rantojen ja mm öljyyntyneiden kilpikonnien ja lintujen puhdistukseen.  Heti ympäristötuhon alkuvaiheessa rantaan ajautui 17 metrinen valas jonka ruumiista löydettiin mittavasti öljyperäistä materiaalia.

Aluksi vapaaehtoisia puhdistusryhmiä organisoitiin What’s Up ryhmien kautta mutta kun vapaaehtoisia ilmottautui yli 12000 on myös tehokkaampia yhteydenpitoalustoja kehitetty työn tehostamiseksi.  Kun Israelin ympäristöhallinnon meriyksikössä on vain 30 öljytuhojen tarkastajaa tuo monisatakertainen vapaaehtoisten joukko merkittävästi kattavampaa ja reaaliaikaista tietoa viranomaisten tietoon tilanteesta kentällä tai tässä tapauksessa rannoilla.  Monet vapaaehtoiset myös sairastuivat hengitettyään puhdistustöiden yhteydessä haitallisia kaasuja.

Vapaaehtoiset puhdistavat öljyä Haifan rannoilta 26.2.2021. Photo by Hanay CC BY-SA 3.0.

Viikkokausien puhdistustoimien jälkeenkin on epäselvää paljonko öljyä vielä on meressä, sedimenteissä ja merenpohjassa.  Edelleen on kyseenalaista voiko merenantimia syödä turvallisesti tai uida ilman haittavaikutuksia puhdistetuillakaan rannoilla.  On myös ilmennyt, että jo puhdistetuillekin rannoille on öljyä sittemmin kulkeutunut lisää.  Öljy voi vaikuttaa elintarvikeketjussa vuosikausia ja viranomaiset ottavat jatkuvasti näytteitä määritelläkseen mahdolliset riskit.  Israelin noin sadan virallisen uimarannan osalta 61% on täysin puhdistettu ja 82 % avattu tyydyttävästi puhdistettuina ja 3% on täysin suljettuina ja saastuneita.

Uusi uhka vaanimassa

Kun itäisen Välimeren öljykatastrofia vielä siivotaan voi Punainenmeri kohdata moninkertaisen ympäristötuhon minä hetkenä hyvänsä.  Kuusi vuotta sitten  Houthi -kapinalliset ottivat hallintaansa Fode Safer nimisen kelluvan öljyn varastointi- ja purkausaluksen, joka on kiinnitetty Jemenin satamakaupungista Hodeidahista pohjoiseen.  Alus sisältää 1,1 miljoonaa barrelia (tynnyriä) öljyä ja viime vuonna se alkoi vuotaa.

Jemenin tosiasiallinen presidentti Mohammed Ali al-Houthi varoitti maaliskuun lopulla Egyptin hallitusta Suezin kanavan uudelleen avaamisesta suuremmasta kriisistä, jos heikkenevä 44 vuotta vanha alus menettää rungon eheyden.

Saferin sisältämä öljymäärä on lähes nelinkertainen öljyn määrään, jonka Exxon Valdez vuodatti  vuonna 1989.  Kun Israeliin siis nyt levisi öjysaastetta noin 7000 barrelia (vajaa 1000 tonnia) uhkaa Saferista vuotaa yli miljoona barrelia joka tuhoaisi pitkälti koko Punaisenmeren ekosysteemin.  Houthi -hallinto on suunnitellut jo kuukausia YK:n kanssa öljytuhon estämiseksi, alustavia sopimuksia on tehty mutta niitä ei vielä ole ryhdytty panemaan täytäntöön.

Lähteet mm:  BBC, Times of Israel, JerusalemPost , The Media Line  


Kirjoitus ensinnä ilmestyi  Ariel-Israelista suomeksi  -verkkojulkaisussa.

One comment on “Israelin ympäristökatastrofi

  1. Ari Rusila
    05/04/2021

    Reblogged this on Ariel Rusilan Konfliktit.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Tietoja

This entry was posted on 05/04/2021 by in Ajankohtaista and tagged .

Follow me on Twitter

Kirjoita sähköpostiosoitteesi seurataksesi tätä sivustoa ja saadaksesi sähköposti-ilmoituksen sen tapahtumista.

Liity 357 muun seuraajan joukkoon

SEO-Tools von Seitwert | Analyse- & Monitoring Tool

Arkisto

About Author

OmakuvaidfroundAriel Rusila is a blogger and former development project management expert from Finland with a special interest in the Balkan region. His other interests include geopolitics, conflicts and The Great Middle East.

Ariel webpage [ ISSN 2342-8449 ] gives in Finnish language background information about Israeli politics, defence and society excluding religious themes.

Author's main blog is Conflicts By Ari Rusila [aka ex-BalkanBlog] - ISSN 2342-6675 - covers issues of conflicts and regionally the Balkans (esp. Serbia), the Black Sea region and MENA (the greater Middle East and North Africa and esp. Israel) regions as well EurAsia.

Member of

* Anna Lindh Foundation NW
* G.N.S. Press Association & European News Agency
* International Press Card
* EzineArticles Expert Author
* Authors.com
* Peace & Collaborative Development NW
* Take-A-Pen
* Suomi-Israel ry/Jyväskylä
International Solidarity Work (member of board)
* Left Alliance/FIN
* European Left/Agriculture WG

ISSN 2342-8449 / © / CC

Donations via PayPal

Flag Counter

<span>%d</span> bloggaajaa tykkää tästä: