Israelin politiikka, puolustus ja yhteiskunta – faktoja, taustoja ja analyyseja suomeksi. ISSN 2342-8449
Gazan saarto on jälleen nousemassa otsikoihin Suomen lipun alla seilaavan purjelaiva Estellen matkatessa avustuslastissa kohti Gazaa, arvioitu saapumisaika ko aluevesille on 20. lokakuuta. Asian saattamiseksi laajempaan kontekstiinsa otan esiin kolme mielestäni oleellista tekijää.
Ensinnäkin Gazan saarrosta puhuttaessa liki aina syytetään Israelia vaikka myös Egyptiin on virallinen rajanylityspaikka. Osin samoista syistä kuin Israelkin on Egypti rajoittanut tavaroiden ja ihmisten vapaata liikkuvuutta Rafahin kautta niin Mubarakin aikana, arabikeväänä kuin tänäänkin. Viime vuonna Egypti lievensi rajamuodollisuuksiaan, mutta islamistien hyökkäykset Gazasta Siinaille aina viime viikkoinakin pitänevät joitakin rajoitteita voimassa. Mainittakoon, että hiljattain Egyptissä tuomittiin hirtettäväksi 14 militanttia ( el-Tawhid wi el-Jihadin jäseniä) viime vuoden hyökkäyksestä egyptiläisiä poliiseja ja siviilejä vastaan el-Arishissa.
Toisekseen saarto muodollisestikaan ei ole kovin tiivis kaupallisten rajanylityspisteiden Gazan ja Israelin välillä sekä Egyptiin Rafahissa ollessa auki. Kyse on lähinnä rajoitteista tavarantoimituksissa ja henkilöiden liikkuvuudessa. Saarron aikana Israel sallii päivittäin 100 – 200 avustusrekan pääsyn alueelle. Lisäksi Israel huolehtii 70 prosenttia…
View original post 422 more words
Päivitysilmoitus: Kolmas flotilla | Ariel
Päivitysilmoitus: Gazan merisaarto: Kaksi flotillaa saarronmurtajina | Ariel - Israelista suomeksi
Päivitysilmoitus: Ennakkouutinen: Pohjoismaisen Gazaflotillan epäonnistunut saarronmurto | Ariel - Israelista suomeksi