Israelin politiikka, puolustus ja yhteiskunta – faktoja, taustoja ja analyyseja suomeksi. ISSN 2342-8449
Punaisen meren matkailukaupunki Eilatista 19 km pohjoiseen valmistuvasta Ramon International lentokentästä on tulossa huipputurvallinen. 34 kilometrin pituinen lentokenttää turvaava aita on kuuden metrin korkuinen – metrin korkeampi kuin Egyptin rajalla oleva turva-aita – ja se on varustettu viimeisimmällä havainnointi elektroniikalla ja sensoreilla. Varsinainen erikoisuus kuitenkin on 26 metriä korkea (korkein maailmassa) ja 4,5 kilometriä pitkä pysäköityjä lentokoneita mm panssarintorjuntaohjuksilta suojaava aita varusteinaan 64 metrin korkuisiin tolppiin asennetut kamera ja tutkalailaitteistot. Tämä aita koostuu mm 186 pilarista, 34 miljoonasta ruuvista ja 6500 tonnista terästä.
Aidat maksavat noin $80 miljoonaa ja itse uuden kentän kokonaiskustannukset ovat noin $436,5 miljoonaa. Kentän rakentaminen alkoi vuonna 2013 ja se avautunee maaliskuussa 2019.
Ramonin lentokenttä on saanut nimetty ensimmäisen israelilaisastronautin, Ilan Ramonin (menehtyi Columbia avaruussukkulan onnettomuudessa v. 2003) ja hänen poikansa Assaf Ramonin (kuoli kuusi vuotta myöhemmin hänen F-16 hävittäjäkoneensa harjoitustapaturmassa) kunniaksi. Kenttä on ensimmäinen siviililentokenttä sitten itsenäistymisvuoden 1948. Ramonin kenttä korvaa kaupungin keskustassa olevan sisäisen liikenteen käyttämän J. Hozman -lentokentän ja charterliikenteen käyttämän 60 km päässä olevan Ovdan (sotilas)lentokentän.
Ramonin kentälle suuntautuu noin 70 eri lentolinjaa ja se kykenee palvelemaan kaksi miljoonaa matkustajaa vuodessa. Kiitoradan pituus on 3,5 kilometriä. Kenttää varten Arava moottoriliikennetie laajennetaan Timnan ja Eilatin välillä nelikaistaiseksi jolloin matka kentältä Eilatiin vie noin 10 minmuuttia. Jatkossa avataan kentän ja kaupungin välille myös raideliikenne.
Erityistä huomiota on kiinnitetty myös siihen ettei aita häiritsisi ympäröivää luontoa. Easimerkiksi ekologiset kulkuväylät niin eläimille kuin tulvavesillekin on turvattu koko aidan matkalta. Osana rakentamista myös raivattiin 13 km2 vanhoja miinakenttiä.
Israelin kaikilla rajoilla myös lentokenttää suojaavat rakenteet on varustettu aitojen ohella valvontatorneilla ja muilla turvavarusteilla. Komentokeskukset on rakennettu ja IDF, Shin Bet, poliisi ja Home Front omaavat suoran pääsyn sensorien ym keräämään tietoon. Kentän suojaamisen ohella aita myös pysäyttää Jordaniasta Israeliin pyrkivät pakolaiset, terroristit ja rikolliset.
Lähteet: Jpost , IsraelHayom ja Israel and Stuff
Aiemmin Eilatista:
Iron Dome torjui raketti-iskun Siinailta Eilatiin
Shark World – Eilatin uusin houkutin
Hotelli-isku Eilatissa estetty
Liite:
Kaksi matkailu-uutista GPO:lta (Government Press Office)
Köysirata Jerusalemin vanhaan kaupunkiin
Jerusalem -päivän (Toukokuun 13) kunniaksi Israelin hallitus hyväksyi matkailuministeriön esityksen sijoittaa 200 miljoonaa sekeliä köysiradan rakentamiseen Jerusalemin vanhaan kaupunkiin. Köysirata on paitsi matkailuhoukutin – nähdä Jerusalem yläilmoista – myös hyvin tärkeä Vanhan kaupungin nähtävyyksien saavutettavuuden kannalta koska suurin osa autoliikenteestä on Vanhassa kaupungissa kiellettyä; kuitenkin siellä saattaa vierailla päivästä riippuen kymmenistä satoihin tuhansiin ihmisiin.
Maailman ensimmäinen beduiinihotelli rakenteilla Shibliin
Epsilon Delta Holdings and Investments voitti tarjouskilpailun rakentaa maailman ensimmäinen beduiinihotelli Israelin pohjoisosan Shibli-Umm al-Ghanam -arabikylään. 120 huonetta käsittävä 4 tähden hotelli sijaitsee Tabor vuoren juurella. Shibli sijaitsee useiden (uskonnollisten) vaellusreittien varrella (mm Gospel Trail ja the Israel Trail) ja yli puoli miljoonaa matkailijaa kulkee näitä reittejä vuosittain alueen kirkkoihin. Hotelli pohjaa beduiinikulttuuriin ja mm Galilean beduiinikeittiöön.
Reblogged this on Ari Rusilan Konfliktit.
TykkääTykkää
Päivitysilmoitus: Ennakkoesittelyssä Ramon International Airport | Ariel - Israelista suomeksi